Keunggulan Zaman

" Kau Hina Semasa Menuntut,
Maka Kau Akan Mulia Semasa Dituntut "

" Jangan pernah takut kehilangan
sesuatu yg BUKAN menjadi hak kita &
Jangan kau tangisi apa yg bukan Milikmu.."

Merenung Tentang Akhirat.

Abu Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Dzar r.a berkata: Nabi saw bersabda, Allah swt telah berfirman:

“Hai hambaKu, sesungguhnya Aku telah mengharamkan aniaya terhadap diriKu, maka Aku telah menetapkan aniaya itu haram di antara kamu, kerana itu janganlah kamu saling menganiaya.

Hai hambaKu, kamu semua tersesat kecuali yang Aku beri petunjuk, kerana itu mintalah petunjuk daripadaKu, nescaya aku beri hidayah petunjuk kepadamu.

Hai hambaKu, kamu semua lapar kecuali yang Aku beri makan, maka mintalah makan padaKu, nescaya Aku beri makan padamu.

Hai hambaKu, kamu semua telanjang kecuali yang Aku beri pakaian, maka mintalah pakaian padaKu nescaya Aku berikan pakaian kepadamu.

Hai hambaKu, kamu selalu berbuat salah(dosa) siang malam, dan Aku mengampunkan segala dosa, maka mintalah ampun padaKu, nescaya Aku ampunkan bagimu.

Hai hambaKu, andaikan orang yang pertama hingga yang terakhir, manusia dan jin semuanya berhati taqwa, bagaikan setaqwa-taqwa hamba, maka yang demikian iu tidak menambah sedikit pun darjat kerajaanKu(kekayaanKu).

Hai hambaKu, andaikan orang yang pertama hingga terakhir, manusia dan jin semuanya menjadi selacur-lacurnya pelacur, maka yang demikian itu tidak sedikit pun mengurangi kerajaanKu walau sedikit pun.

Hai hambaKu, andai kata orang pertama hingga terakhir, manusia dan jin berdiri semuanya di satu lapangan, lalu masing-masing minta sendiri-sendiri dan Aku perkenankan setiap permintaan mereka satu persatu, maka yang demikian itu sedikit pun tidak mengurangi dari kekayaanKu kecuali sebagaimana kurangnya air laut jika dicelupkan ke dalamnya jarum satu kali celupan.

Hai hambaKu, sesungguhnya Kami hanya mencatat amal perbuatanmu, lalu Kami kembalikannya kepadamu pada Hari Kiamat, maka siapa mendapat amal baikhendaklah bersyukur kepada Allah swt, dan siapa yang mendapat amal tidak baik(buruk), maka janganlah menyalahkan orang lain kecuali dirinya sendiri”..

Sama-sama kita renungkan…

0 ulasan:

Post a comment