Keunggulan Zaman

" Kau Hina Semasa Menuntut,
Maka Kau Akan Mulia Semasa Dituntut "

" Jangan pernah takut kehilangan
sesuatu yg BUKAN menjadi hak kita &
Jangan kau tangisi apa yg bukan Milikmu.."

Akal vs Al Quran

Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan??

“…Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya..."
Al Baqarah 216.

Mengapa ujian seberat ini??

“…Allah tidak memberati seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya... “ Al Baqarah 286.


Rasa frust dan kecewa..

“…Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa Yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang beriman…"
Ali Imran 139.


Bagaimana harus aku menghadapinya??

“…Wahai orang-orang Yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)…” Ali Imran 200.

“…Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk…” Al Baqarah 45.


Apa yang aku dapat daripada semua ini??

“…Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan balasan syurga,..” At Taubah 111.

Kepada siapakah aku bergantung harap??

“..Katakanlah (Wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; kepadanya Aku berserah diri(tawakkal),..” At Taubah 129.


Petikan: Suara Kampus edisi Shoubra, Bil.11/Zulqaedah 1427h/November 2006/m/s 6

0 ulasan:

Post a Comment