Keunggulan Zaman

" Kau Hina Semasa Menuntut,
Maka Kau Akan Mulia Semasa Dituntut "

" Jangan pernah takut kehilangan
sesuatu yg BUKAN menjadi hak kita &
Jangan kau tangisi apa yg bukan Milikmu.."

Apakah Kewajipan Kita Terhadap Al-Qur'an?

4 Kewajipan Terhadap Al-Qur'an:

Imam Hasan al-Banna dalam satu taujihatnya kepada ahli-ahli Ikhwan Muslimin berkata; "Hendaklah kamu tunaikan empat kewajipan kamu terhadap al-Qur'an;

1. Meyakini bahawa tidak ada jalan hidup yang selamat melainkan yang diambil daripada al- Qur'an. Sebarang sistem atau peraturan dalam apa bidang sekali pun jika tidak bersandar atau tidak diambil daripada al-Qur'an maka ia pasti akan menemui kegagalan.

2. Menjadikan al-Qur'an sebagai teman hidup iaitu dengan selalu membacanya dan bersungguh-sungguh ketika membacanya. Membaca al-Qur'an hendaklah dijadikan amalan tetap pada setiap hari.

3. Menghormati al-Qur'an iaitu dengan menjaga adab-adab ketika membaca al-Qur'an dan juga ketika mendengar bacaan al-Qur'an.

4. Beramal dengan segala ajaran dan hukum-hakam yang terkandung di dalam al-Qur'an. Hukum-hakam yang terkandung dalam al-Qur'an terbahagi kepada dua kategori;

a) Hukum-hakam yang berkait dengan setiap individu; iaitu hukum-hakam yang khusus kepada setiap manusia secara individu seperti solat, puasa, haji, taubat, istighfar dan akhlak-akhlak terpuji (benar, memenuhi janji, amanah) dan sebagainya.

b) Hukum-hakam yang berkait dengan masyarakat atau sosial; iaitu hukum-hakam yang berkaitan dengan pemerintahan dan hal-hal yang menjadi kewajipan negara seperti menegakkan undang-undang jenayah Islam (hudud), jihad dan sebagainya. Hukum-hakam ini menjadi kewajipan ke atas negara untuk melaksanakannya. Sekiranya negara tidak melaksanakannya maka ia akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah taala dan kewajipan masyarakat pada ketika itu (iaitu ketika hukum-hakam sosial ini tidak dilaksanakan) ialah membuat tuntutan supaya ia dilaksanakan.

(Hassan al Banna, Hadis as-Thulasa’, hlm. 14-17)

petikan:http://nasihah-addin.blogspot.com/

0 ulasan:

Post a Comment